Case 16 – Tjejer tar en paus med fotbollsförebilder ur böcker!

Förening: IFK Norrköping DFK

När: 26-30 juni 2017

Var: Östgötaporten, Norrköping
Hur: IFK Norrköping DFK och Norrköpings kommun fritidsgårdar
fotbollsskola för till tjejer och unga ledare med Läskickar.
Vad: Skriva dagbok under fotbollsfestivalen och högläsning med boksamtal
Målgrupp: Nyanlända tjejer utan föreningsanknytning 10-12 år med idrottsaktivitet fotboll.
Antal deltagare: 37 tjejer 10-12 år och 7 unga ledare 15-17 år med 3 vuxna huvudledare.

Metod 1 på fotbollsskolan: Högläsning 2 kapitel med Fotbollsskola tema och boksamtal.

Litteratur:   "Rekord Fatima" av Marin Salto och "Gå på mål, Marta" av Anja Gatu, OLIKA förlag.

Metod 2 hemma och uppföljning på fritids: Skriva dagbok. Delades ut till alla deltagare. Uppgift att börja skriva en dagbok under sommaren. Skriva i tema form om drömmar, om sin hjälte&förebild, göra en intervju med unga ledare och egna dagberättelser.

Samarbete: IFK Norrköping DFK, Norrköpings kommun, Östergötlands FF och Läskickar!
Östergötlands regionbibliotek bidrog med skrivböcker

Genomförande: På första dagen för fotbollsskolan i samband med mellis så läste vi ett kapitel ur boken "Rekord Fatima" om när hon och kompisen började på fotbollsskola och skulle lära sig hantera en boll. Tjejerna i gruppen lyssnade uppmärksamt och ställde frågor, en del av gruppen med mindre tjejer hadde svårt att koncentrera sig under högläsningen men deltog i samtalen. Efter läsning samtalade vi om att vara tjej och att gå på fotbollsskola, om tjejerna har samma drömmar som Fatima. Alla utom ett fåtal vill bli fotbollsstjärna och vi gick igenom skriva dagbok uppgiften.

Skriva dagbok i sommar! Den 12 april försökte vi få tjejerna att skriva sina upplevelser från Winning Ground på en blogg och denna aktivitet att skriva dagbok och läsa böcker, kommer Läskickar med fritidsgårdarna att följa upp i augusti.

Effekt och resultat från fotbollsskolan: Högläsning med relevant koppling från litteratur till idrottsutövandet fungerar bra, men viktigt att engagera tjejerna med frågor och att dem får prata inför varandra varför boksamtal även bör innehålla någon form av aktivitet som skapar lust att läsa och berätta själv. Alla vill inte prata inför andra men de som vill kan bli kompisförebilder i gruppen för andra tjejer. Alla måste få samma plats och vi följer upp med läs- och skrivgrupper ute på fritids med ledare och tjejer till hösten.

Till Inspirationsidan

Till Case & metoder

Till Kom igång kontakta oss!